Monday, January 14, 2008

MLM3 : Pandangan Dari MLM ke Takaful


Assalamualaikum Saja nk menyampuk sket. Apa yg en hamdy telah nyatakan itu bagi saya ada betulnya (walaupun xsemuala). Saya juga adalah salah seorang yg pernah berjaya dlm bidang MLM tp akhirnya terpaksa surrender dek xtahan cara kerja yg amat memenatkan walaupn mendapat income yg agak lumayan. Tuan2, maaflah sekiranya apa yg saya tuliskan ini tak betul tapi demi memberi pendedahan kepada adik2 yg masih muda (yg masih blum kenal dunia perniagaan MLM) saya rasa adalah penting utk kita berkongsi sedikit ilmu utk kepentingan bersama. Juga kepada abg2, akak2, adik2 yg diluar sana yg sdg menjalankan bisnes MLM saya terlebih dahulu memohon maaf skiranya pendapat sy dibawah ini akan mgguris hati.


Tuan2, bisnes MLM memang boleh menjanjikan pendapatan yg lumayan yg mana kerja makan gaji xmgkin dpt mnandinginya. saya pnh kenal beberapa upline saya yg mndapat income 40-50 ribu sebulan. Sapa prnh dgr nama Ah Seng, Dino atau Adi Hafiz dlm Luxor? 3 org tu kawan saya ms belajar di UNITEN dlu. Saya mgkin xsehebat mereka tp dapatla jugak merasa income wpun x lumayan spt mereka. Bg saya, apa saja perniagaan (yg halal la) menjanjikan pendapatan yg lumayan. Anda penat belajar sampai ke universiti utk segulung ijazah tapi smpi bila nk makan gaji bang? Masa depan anda ibarat ditentukan oleh org lain, btul x? Nabi jugak mengatakn 9/10 pintu rezeki adalah dr sumber perniagaan. Jadi, kenapa msh perlu makan gaji lg? Tp kenapa bisnes MLM? Kenapa??

Bg saya sebab yg utama, MLM prosesnya mudah, modal pun kecik. Hari ni sain, esok dh boleh menjual produk, am I right? Tp sbnrnya apa yg kita lihat xsemudah apa yg kita sgka, malah indah khabar dr rupa. Mgkin kita mndgr testimoni dr org yg berjaya dlm MLM, tp siapakah yg tau bagaimana susahnya mereka utk smpi ketahap itu? Snggupkah anda mengorbankan masa tidur anda mjalankan perniagaan, berjumpa upline2 anda sehingga pukul 2-3 pagi utk mnyusun strategi perniagaan hmpir saban malam yg blum tntu mnjanjikan pulangan kepada anda pd esok hari? Sggupkah anda mngorbankan masa, tenaga n wang utk berjaya spt mereka? Anda sggup menebalkan muka mnjual produk kepada stranger ataupun sedara mara yg mana blum tntu mereka akan membelinya dr anda? Kalo x sanggup mnjual, bagaimana anda nk mngharapkan downline2 anda mnjual produk? Kalo team anda x mbuat sale, bagaimana nk generate income? Tp sekiranya anda sggup dan anda seorang yg mgkin bertuah, saya ucapkan selamat dtg ke dunia MLM!!! Tuan2, bg saya bisnes MLM adalah bisnes yg ada tempoh hidupnya. Skiranya anda perintis kepada bisnes MLM sesuatu company, pluang utk anda naik dlm tempoh yg cepat adalah cerah. Tp bgaimana yg lmbt menyertainya? Itulah yg saya ckp, untung sabut timbul, untung batu tenggelamla ia. Tuah ayam nmpk dikaki, tuah manusia hnya Allah yg tau btul x? Bg saya upline diatas kaya disebabkan kita dibawah ni berpenat lelah mnapak mncari tempat dlm bisnes ini. Bg saya plg kuat 7-8 tahun sudah cukupla utk bisnes MLM bertahan. Lps 8 tahun kebyakan bisnes ini akan slow down n lama kelamaan akan mati jua akhirnya.


Sy bukan tak percaya sistem MLM sbb sy pernah melihat bukti org yg berjaya dlm bdg ini dgn mata kepala sy sendiri. Tp bg sy sekiranya anda buat bisnes fulltime MLM, anda akan bersetuju dgn pndapat sy bhw pendapatan yg anda terima x berbaloi dgn pengorbanan yg telah anda lakukan. Lbh2 lagi dlm keadaan zaman skrg yg mana kebanyakan dr msyrakat akan mnjauhkan diri dr anda skiranya mndapat tau anda buat bisnes MLM. Kerana apa? Sebab FOBIA la bang!!! Bos saya ada mengatakan pd saya, ada 4 jenis bisnes yg sinonim dgn bgsa melayu. Antaranya:- 1. Bisnes MLM2. Bisnes kedai makan/restoran3. Kontraktor4. Skim cepat kaya

Pernahkah kita btanya pd diri sndiri kenapa xramai org Cina yg myertai bisnes MLM? Kenapa? Apa bisnes yg mereka ceburi? Kenapa kita xmnceburi bisnes yg mereka buat? Sy setuju dgn En Hamdy, bisnes insurans n Unit Trust mempunyai prospek yg bagus. Ia bisnes yg xperlukan modal yg banyak, mnjanjikan pendapatan n bonus yg lumayan malah meningkat stiap hari, xde upline yg prlu kita jumpa saban malam, kerja xterikat dgn masa n tempat dan sudah tentunya kebnyakan mereka yg menjalankn bisnes ini adalah dr kalangan Cina diluar sana! Kalaula sy tau bisnes ini lumayan dr dlu lg, lepas SPM tentu sy dh buat tuan2! Kerana br mengenali bisnes ini, wpun lmbt bermula alhamdulillah sy menikmati pendapatan yg berbaloi dgn tenaga, masa n wang yg telah curahkan dan saya tlh mngambil keputusan drastik meninggalkn jawatan sy sbg jurutera projek 3 bulan yg lepas stelah 4 tahun jawatan itu saya pegang ibarat menatang minyak yg penuh. Tuan2, saya bukan nk promote bisnes atau produk disini tp fikir2lah. Bangsa Melayu baru skrg hendak berjinak2 dgn bisnes insurans n Unit Trust, walhal market dan peluang diluar sana tersangatlah besar. Sapa yg xperlu insurans dizaman ini? Berapa ramaikah org Melayu yg diluar sana yg ade insurans peribadi? Sapa yg xmau KAYA dgn cara pelaburan? Asalkan ada permintaan, tentulah akan sentiasa ada penawaran betul x? Sbb itu, sedih tgk anak bgsa sendiri membeli insurans n Unit Trust dr agent bukan dr kalangan bangsa kita sendiri. Brp ramai org Cina kafir yg kita kayakan sjak dr merdeka lagi? Kalo dorg dpt projek bisnes ada dorg sebuk2 nk offer pd kita kah? Saya pernah kerja dgn mereka, saya tau cara mereka berfikir n bertindak. Wpun x semua mcm tu, tp rata2nya mentaliti mereka lbh kurg sama aje. Kalo ada pun yg baik, ibarat 1 dalam seribula. Saya igt kalaula satu hari nti ditkdirkan Malaysia ni dorang perintah, alamat selamat la jwbnya. Ekonomi diorang dh kontrol, masa depan pula bagaimana agknya ya? Saya bukan nk bersikap perkauman, tp fikir2lah...


Selamatkanlah diri anda dari bisnes MLM dan COMFORT ZONE!!!

No comments:

Post a Comment

salam sejahtera, sudi sudikan memberi komen dan mempromosi ilmu dalam blog ini. T.kasih.