Thursday, December 20, 2007

Hartanah 1: Beli Condo utk Pelaburan

1 Location.
perkara yg utama dlm pembelian hartanah terutama utk investment. Location tidak ada masalah . Melawati adalah matured area, freehold dan green. Di belakang melawati adalah kehijauan yg indah, juga sejuk kerana ada empangan diantara bukit tersebut. Kalau kaw PJ, saya panggil area itu sbg Kampung BATU. tapi disini indah hijau nya. Sama macam bukit antarangbsa, bagi mereka yg dah duduk situ akan rasa nyaman dgn HIIL & Cool livingnya.
So secara umum Tmn melawati adalah good area.

Kawasan ini pula rata ratanya melayu, tapi seperti biasa org bgsa lain lebih selesa dlm kawasan org melayu kerana jika keadaan genting pun akan ada org yg siuman macam kita akan mempertahankannya. Melainkanlah keliling mereka ialah nasionalis totok dan pengedar sms nak menakutkan org atau penghunus keris yg nakkan darah ... Memahami ini penting supaya anda boleh buat judgement samada non malay mahu membeli atau tidak dimasa hadapan.

Bila anda membeli property, pastikan letak 10% probability bahawa mgkin satu masa nanti anda ingin menjualnya. So take into consideration resale value. JGN kata, rasanya tak akan jual nanti.

2. Pelaburan tru Condo.

Ok, pada umumnya org malaysia ini masih lagi suka duduk atas tanah. Kalau mereka mampu tidak ramai yg mahu duduk bagaikan merpati. Tambah lagi kebanyakan medium price property ini akan diduduki oleh ramai org. OK utk condo ini hanya ada 170unit. Tapi ada lagi phasa2 kemudian. Now, kata sebelah tu akan ada developer lain. So isu kepadatan mgkin penting. Perhatikan kebanyakan condo, berapa ratus kereta akan park diluar. Contoh org yg familiar dikawasan ini ialah condo di taman melati platinum victory, yg harga dulu dlm 180k tapi sekarang easily arnd 220k. Tengok kereta diluar tuu.

So kalau anda beli condo yg berharga RM250ribu keatas, anda perlu perhati isu ini.

3: Masalah dgn condo.
Bagi saya condo agak susah nak jual. Saya lebih suka menjual landed property. Masa developer nak jual condo tersebut, condo tu memang nampak hebat dan ummmh. tapi bila dah siap, then timbul pula condo baru dikeliling atau berhampiran kawasan tersebut, aura condo lama hilang. Cuba tengok di Mount Kiara, yg condonya rata rata 1mil plus. Tengok dari jauh, betapa mencacaknya condo di situ sekarang. Rasanya hilang glamour disitu. Yang tinggal hanya lah kepadatan tinggi di kawasan yg sepatutnya mahal dan exclusive.

4: Naik ke nanti harganya.
Bagi saya trend kenaikan property ialah apabila siap ialah antara 20-30%. Memang boleh naik lebih dari itu tetapi mesti ada sebab yg utama utk kenaikan lebih dari itu. TAPI ada juga tempat yg tak naik. Kalau dulu bukit beruntung. Tempat begini saya termkan sbg BELI UTK DUDUK sahaja. Tapi melawati insyallah bukan jenis ini.

Now 20-30% untung itu tak mesti nya REAL untung kerana, hidden cost banyak gak spt lawyers fees, stamp duty, keuntungan bank etc etc. Tapi jika anda menggunakan konsep FORCED SAVING anda tidak akan terlalu berkira , anda akan recover semua itu dengan sedikit keuntungan. Jika anda tak ambil risiko ini, then duit itu mungkin akan hilang tempat lain. Silap silap hilang kerana beli kereta yg mahal yang dah tentu susut harganya.

4. Rental boleh cover installment?

Ini isu long term commitment. Bolehkah rental anda akan cover bank loan. Klu boleh, ok le. kalau tidak bagaimana. Pengalaman saya, baik beli, siap jual. Ambik untung around 20-30% dari harga beli. Kurang pening kepala. Dapat duit tu, beli lain pulak. Jika anda makan gaji, guna sepenuhnya salary slip anda itu utk dapat bank loan. Ni menggunakan konsep Utilising other people money dlm investment kita dan juga let the bank take the risk.

Kadang kadang installment ini memeningkan. saya dulu ada few rumah, tapi dah consolidate n tinggal satu je.. tapi ini juga bergantung dgn visi objektif dan cara kita memandang kehidupan dan tujuan hidup ini. INGAT, ada harta susah, tak ada harta pun susah, tapi lebih baik susah tapi ada harta.

5: Keuntungan bank.
now, berapa keuntungan bank pada setiap bulan. Umumnya beginilah, kalau anda bayar 1500 sebulan, utk 5 tahun pertama itu, arnd 1000 1200 itu akan jadi keuntungan bank. jadi kiralah dari itu. tapi ianya bergantung pada bank rate juga.

Having said all above, jgn dengar sgt cakap org. Buat sembahyang isthikharah, semb memohon hajat, tutup mata, baca bismillah... .sign ... At the end, your objective count.

Penghujungnya, utk mereka yg bercita cita menjadi daii, pendakwah, pejuang keadilan, penentang kezaliman, menegakkan syariah, ingatan utk diri saya dan anda ialah "BERHATI HATI MEMBESARKAN KERAK",kerana kita bercita cita utk tidak menjadi org islam biasa seperti majoriti umat islam melayu. Bagi yg tak berapa faham, tanyalah org yg faham. Tapi jgn tanya ustaz yg hanya membesarkan rumah dan kereta dan terlalu terikat dgn akujanji kerana ustaz2 begini akan menjawab mengikut guideline akujanji bukannya guideline selamat dunia dan akhirat.

Cukup la tuu...Smoga bermanfaat. Wallahualam.

OK, my consulting fee is 2%..keh3, joking ehhh ...
Bukan expert tapi I make a living from property for past 4 years...

No comments:

Post a Comment

salam sejahtera, sudi sudikan memberi komen dan mempromosi ilmu dalam blog ini. T.kasih.