Saturday, June 14, 2008

Kaitan merokok dan merancang wang untuk pendidikan anak anak.

[soalan/jawaban ini adalah untuk saya di program tv Cahaya Permata episod 19, 20 &25]

SOALAN 3:

Bagaimana kaitan merokok pada hari ini dengan merancang wang untuk pendidikan anak anak.

JAWAPAN:

1. Untuk bapa yang merokok, saya cadangkan agar mula kurangkan merokok dan cuba berhenti. Bapa perlu meletakan tekad utk berhenti merokok. Orang merokok selalunya dari muda umur 20 tahun lepas sekolah hinggalah hari sebelum nak masuk kubur, dia akan terus merokok.

2. Bapa perlu melihat merokok itu adalah membakar duit. Cuma ambil duit RM5 dan bakar duit tu didepan mata. Atau minta anak bakar duit Rm5 tu didepan mata kita. Saya cadangkan cuba pada hari ini dan tengok apa yg kita rasa.

3. Kalau satu hari merokok sebanyak Rm5 sehari, cuba kurangkan kepada RM2. Bayangkan RM3 disimpan, maka itu dah hampir RM 90 sebulan. Banyak tu.

4. Saya tak kata, berhenti rokok walau itu yang sebaiknya. Kerana merokok bukan sahaja membakar paru-paru malah membakar wang.

5. Apa yang saya katakan kurangkan rokok dimana setiap hari yang dijimatkan itu ditabungkan. Rm90 sebulan, maka setahun dah Rm1000.

6. Maka anda perlu meletakan tabung buluh sebagai contoh, di tangga rumah supaya RM3 boleh disimpan setiap hari. Mulai hari ini bila sampai sahaja kerumah setiap petang, depositkan rm3 di tabung itu.


No comments:

Post a Comment

salam sejahtera, sudi sudikan memberi komen dan mempromosi ilmu dalam blog ini. T.kasih.