Saturday, June 14, 2008

Merancang Perbelanjaan Sederhana

Perbelanjaan terancang bermakna kita tidak berbelanja ikut suka. Terutama kita yang berkeluarga. Tambah lagi pada hari ini di mana dengan kenaikan harga minyak, hampir segala barang naik harganya. Oleh itu kita kena berbelanja dengan berhemah, berhati hati. Kita pastikan perkara yang dahulu mesti didahulukan. Perkara yang kemudian perlu dikemudiankan.

Juga jangan lupa, kurangkan ‘window shopping’ dan kalau ke shopping center mungkin perlu tinggalkan kad kredit dirumah

Perancangan Bajet bulanan amat penting untuk memastikan belanja kita terancang.

Dalam dalam kata lain kita kena buat bajet bulanan.

Saya tak nak cerita bagaimana nak buat bajet. Tapi kita cuba lihat kembali bajet kita untuk membuat bajet berhemah. Cuba yang akan saya terangkan ini.

1. Senaraikan belanja bulanan anda dan letak berapa harganya, termasuk minum teh, hiburan, hobi, potong rambut dan senarainya

2. Jumlah kan pendapatan dari pelbagai sumber

3. Tolak pendapatan dengan belanja bulanan. Ada lebih?

4. Kalau tak ada, pergi balik ke senarai belanja tadi dan cari benda yg boleh dipotong atau dikurangkan.

5. Anda ada hutang? Kalau ada, kemana masukan bayaran minima yang kena buat tiap bulan. Jadi hutang kena bayar. Pergi balik kat senarai yg dah dipotong tadi dan lihat kembali. Tengok balik kat mana boleh kita potong lagi. Yang tak perlu dipotong lagi.

6. Sekarang laksanakan bajet ini. Cuba hidup mengikut bajet ini.

7. Setiap hujung bulan, tengok balik, sama ada kita dapat ikut bajet atau tidak. Kalau tak boleh capai, mungkin anda kena cuba lebih kuat lagi untuk ikut bajet tersebut. Kalau perlu, adjust bajet tersebut.

8. Hujung bulan berikut, tengok lagi bajet ini dan lihat mana yang terlebih belanja. Buat sehingga anda boleh mencapai bajet berhemah yang terbaik.

9. Bagaimana dengan simpanan, pelaburan dan wang kecemasan? Kalau belum ada anda mungkin nak adakan. Kalau nak, lihat kembali tersebut dan berusaha kuat utk sedia itu semua. Kalau banyak hutang, mungkin kemudiankan yang ini.

No comments:

Post a Comment

salam sejahtera, sudi sudikan memberi komen dan mempromosi ilmu dalam blog ini. T.kasih.