Friday, September 19, 2008

Paksadiri atau Sama?: Selamat Menyambut 10 akhir ramadhan.

Akhir nya kita akan sampai ke last 100 meter ramadhan. 10 malam akhir kemuncak mencari redha, keampunan dan kebebasan dari api neraka. Malam lailathulqadr, Tidak perlu diceritakan lagi apa kelebihan nya.

Apa yg perlu diceritakan ialah samada kita dapat bangun, paling minima dimalam malam ganjil untuk sembahyang sunat tahajud, paling kurang 2 rakaat. Adakah pada tahun ini kita masih sama dengan tahun tahun yg lalu, lemah longlai tak rasa apa apabila kita tidak dapat berdiri ditengah pagi sunyi.

Berapa ramai dari kita akan bersunggguh untuk bangun antara 2pagi hingga 5 pagi. Bersungguh dlm ertikata, set alarm handphone, atau jam untuk mengejut diri kita. Mungkin kita macam tahun2 lalu, longlai tak bermaya dikala sejumlah kecil manusia bangun berdiri dan bertasbih.

Kalau pun tidak, berapa ramai dari kita yang akan bangun bersembahyang sunat antara jam 5 sehingga sebelum subuh. Kalau tak dapat semua, jangan tinggal semua. Maknanya walaupun 2 rakaat, ianya amat bernilai.

Untuk mereka yg mahu merancang hidup, malam malam akhir 10 ini amat penting untuk kita merintih meminta pertolongan agar Allah mudahkan dan tunaikan.

Bagi mereka yang mahu mendidik anak sholeh, malam2 akhir ini amat penting memohon doa agar Allah mengurniakan anak kita sebagai anak yang bijak cerdik pintar sholehah, juga mendoakan agar anak kita mendapat kebahagian dan kejayaan dan diredhai dunia dan akhirat.

Jika kita termasuk dalam golongan orang yg selalu gagal untuk bangun pada 10 malam akhir ataupun malam malam ganjil, marilah kita mencuba semula pada tahun ini. Paling kurang kita mencuba semula tetapi lebih serious cubaan itu dari tahun tahun yang lalu.

Sekiranya anda ingin mencuba,
-setkan alarm jam atau handpone anda
-berniat untuk bangun malam pada jam tertentu,
-sebelum tidur, seru diri anda " xxxx, bangun pukul 4pagi" tapi bila terjaga mesti terus bangun.
- atau jika anda rasa anda tidak ada kekuatan untuk bangun dengan cara cara diatas, pergilah tidur dimasjid yang ramai org beriktikaf. Suasana masjid tersebut pada jam 4 pagi akan membangunkan anda. Dan inilah cara yg terbaik untuk org seperti kita yang sungguh lemah dalam bab bangun tahajud ini. Kita juga mendapat pahala beriktikaf dan pahala sunnah nabi.

Selamat mencuba.
Moga moga kita mencari lailatul qadr.

No comments:

Post a Comment

salam sejahtera, sudi sudikan memberi komen dan mempromosi ilmu dalam blog ini. T.kasih.