Friday, September 19, 2008

Ramadhan: Setakat Main2 Tak Jalan

kita telah menghampiri 10 ramadhan..hari hari rahmat dari Allah. Dan sebenarnya kita hanya akan lepas dari neraka dan masuk kesyurga dgn rahmat Allah yg maha besar.

kerana kalau kita ingin masuk syurga dengan amal kita, sebiji mata yg diberi Allah tidak dapat kita bayar dengan semua amal2 kita.

Dua aktiviti penting dlm ramadhan ini, walaupun byk aktiviti lain yg juga penting seperti bersedekah, memberi makan org berbuka puasa.

pertama, pembacaan quran, kedua semb tahajud. Ada keindahan dan ketenangan dalam sembahyang tahajud, ditengah tengah hening malam walaupun jam 5pagi. sape yang tidak pernah mencuba, perlu mencuba beberapa kali untuk merasakan kenikmanatan ini.

Dan saya rasa ramai yg seperti saya, yang berangan angan ingin membuatnya dgn banyak tapi apa yg berlaku adalah sebaliknya. Kalau kita buat pun setakat cecah cecah shj.

Dari kegelisahan itu, kegelisahan gagal untuk melakukannya, saya mendapati bahawa, jika kita hendak melakukan bacaan quran dan tahajud yg byk, kita kena PAKSA DIRI kita. Bukannya setakat suka suka. Kita kena heret diri kita untuk melakukannya.

Bayangkan utk berjaya dlm perniagaan dan kerjaya, kita memberikan sepenuh tumpuan, dan PUSH diri kita utk melakukannya. Tapi bila bab beribadah lebih dlm ramadhan kita tidak mampu melakukan.

Kemampuan itu hanya dengan memaksa diri kita utk melakukannya. Paksa diri kita utk duduk dan membaca quran. Paksa diri kita utk semasa bangun sahur utk sholat tahajud dua rakaat dahulu sebelum kita pergi kedapur. Begitu juga para isteri, memaksa diri untuk sholat 2 rakaat dahulu sebelum bergerak kedapur utk persediaan sahur.

Mari kita memaksa diri kita melakukan membaca quran dan tahajud pada tahun ini.

Setakat main2, percayalah ianya tak menjadi.Ramai yg seperti saya, sering gagal kerana berusaha setakat mencuba cuba tanpa memaksa diri.

Lets try harder. The harder the better ....

No comments:

Post a Comment

salam sejahtera, sudi sudikan memberi komen dan mempromosi ilmu dalam blog ini. T.kasih.