Friday, October 10, 2008

Membuka Kedai Runcit: Sekadar Cadangan.

Soalan:
Saya sekarang bekerja sbg pemb tadbir. buat masa ni mcm yg kita tau eknomi agak tak stabil. maka saya membuat keputusan untuk buka satu kedai runcit sbg part time. mungkin en hamdy boleh bg tips untuk sy. tq.

Jawapan:
alahai sape laa saya nak bagi nasihat kedai runcit nii...tapi masa arwah ayah dulu adalaa buka kedai runcit masa form3-5.

cadangan saya.

jaga cashflow, asingkan duit kedai dan duit belanja. kena berkira. Pemurah tempat lain tak apa tapi masa jaga biznes kena berkira. Ada tempat kita pemurah, ada tempat kita berkira.

jgn percaya sgt pekerja ie coz sepupu saya pernah ditipu oleh pekerja sehingga dia kena jual kedai tu kpd pekerja tersebut di kg majidi johor

kalau mula bagi org hutang, sure kedai lambat laun akan lingkup.

pastikan jaga sembahyang maghrib kerana pengalaman saya, masa maghrib laa ramai org datang, tapi tu masa kat kampong, kat bandar tak tau.

byk sembh dhuha utk pembuka rezeki, dan baca surah al waqiah

jgn terlibat dgn pawang pawang pelaris tapi pagar kedai dengan menggunakan ustaz2 baik.

baca quran banyak2 so mudah2an kalau ada org yg menghantar yg bukan bukan, dia akan panas dan juga menjadi pendinding saudara dan keluarga..tau lee org melayu nii..skrg yg berniaga ramai aceh dan kaum indonesia.

cukuplaa kot..doa byk2.

No comments:

Post a Comment

salam sejahtera, sudi sudikan memberi komen dan mempromosi ilmu dalam blog ini. T.kasih.