Monday, June 02, 2008

Enjoylah Melihat Seri Muka Isteri

Cuba kita, suami, perhatikan kebahagian hidup isteri kita. Cuma kita tengok betul betul bahagianya isteri kita. Kalau kita tidak perhatikan, kita akan terlepas satu nikmat yang Allah berikan kepada kita.

Lihat bagaimana kegembiraan isteri kita. Lihat bagaimana gelak ketawa isteri kita. Perhatikan seri seri muka isteri kita. Saya tidak membincangkan kecantikan isteri kita. Mungkin isteri kita pada masa ini tidak ada lagi cantik badannya. Yang tinggal mungkin muka yang tembam dan tiada lagi potongan umur 20s nya. Yang ada mungkin lengan yg membesar, yang ingin menandingi batang pinang. Daging batang pinang adalah daging yang sedap dimakan dan menjadi rebutan, Cuma saiz batang pinang tangan isteri boleh menumbangkan kita kalau dihayun kepada kita.

Saya membincangkan seri muka isteri. Lihat seri muka isteri bila beliau bergurau dengan anak remaja kita. Kalau kita lihat seri muka isteri yang ada adalah muka yang stress dan penuh tekanan, mungkin kita kena melihat kembali kepada diri kita. Mungkin kita menjadikan isteri kita bagaikan orang gaji. Mungkin sebagai second class. Ye lah, kalau asyik diherdik. Kalau pandangan nya sentiasa tidak diambil kira. Maka kita perlu memperbaiki cara kita melayan isteri kita.

Saya bukan suami mithali. Tapi saya enjoy melihat kegembiran dan seri muka isteri apabila beliau bergurau dan melayan anak anak. Terutama bila gurau sendanya bersama anak remaja perempuan kami. Rasanya ada tanda tanda bahagia disitu. Jika anda, suami, belum pernah memerhati kegembiraan isteri, maka cuba cubalah buat.

Bukankah menggembirakan isteri itu satu dari sifat agung Rasullullah saw.

No comments:

Post a Comment

salam sejahtera, sudi sudikan memberi komen dan mempromosi ilmu dalam blog ini. T.kasih.