Monday, June 02, 2008

Jangan Bina Rumah Masa Umur 60 Tahun

Menyebut perkara kematian adalah perkara taboo bagi umat melayu. Jika kita sebut perkataan mati seperti "entah entah esok kita mati", jawapan yg diterima adalah jangan lah cakap begitu. Ini bertentangan dengan budaya islam kerana mengingatkan mati merupakan satu tindakan bijaksana.

Satu pengajaran yang boleh kita ambil pada masa sibuk sibuk pilihanraya yang lalu ialah jika anda ingin membina rumah, janganlah bina pada atau menanti sehingga umur 60 tahun. Mungkin pada masa ini anda muda maka anda akan menjawab 'laa...masa ni tak mampu, masa tu je yg mampu'. Betul jawapan anda, tapi kita ingat pada adatnya jika umur kita sampai 60 tahun, maka bibit bibit kematian itu telah mula menjelma . Kalaupun pada masa umur 60 tahun anda mampu utk membina rumah besar dan cantik, adalah lebih baik untuk anda menggunakan pada jalan yg boleh membawa kepada amal jariah-amal yg masih laku setelah kita mati. Amal tahlil itu belum tentu kita yg dah mati dapat, yg pasti dapat ialah mereka yg bertahlil. Yang dapat pada kita mungkin doa doa selepas tahlil jika org yg bertahlil benar benar mendoakan utk kita. Yang pasti amal tahlil itu mungkin tidak sampai pada kita. Yang pasti jika kita beramal jariah dengan duit itu, ianya insyallah tetap sampai.

Kita takut dalam kesibukan kita membina rumah malaikat datang mengambil nyawa kita. Ataupun jika rumah besar kita siap, kita takut kita hanya dapat duduk tak lebih dari 6 bulan.

Bukan kah itu berlaku pada sebaik sahaja PRU12 selesai baru baru ini.
Semoga kita mengambil pengajaran.

No comments:

Post a Comment

salam sejahtera, sudi sudikan memberi komen dan mempromosi ilmu dalam blog ini. T.kasih.