Monday, June 02, 2008

Miang2Pada Isteri: Peluk Erat Katakan Sayang



Miang2Pada Isteri: Peluk Erat Katakan Sayang

Saya tidak pernah mengkaji perangai perempuan secara serius. Malah kebanyakan kita, seorang suami, juga tidak banyak mengenali isteri kita, sebagaimana isteri kita memahami kita dengan baiknya. Tetapi berdasarkan pembacaan dan pemerhatian, saya dapati seorang isteri perlukan ’reaffirmation’ akan kasih sayang dari masa kesemasa. Terutama setelah berlakunya perselisihan kecil antara suami isteri. Dikala itu kemungkinan perasaan isteri tidak begitu tenteram. Mungkin ada rasa tidak ketentuan didalam hati isteri. Mungkin juga ada persoalan samada kita, suami, masih menyayangi dirinya.

Dimasa beginilah apa yang kita buat akan memberi ketenteraman kepada siisteri. Antara yang boleh dilakukan, ialah dimasa yang sesuai, terutama apabila di ranjang, peluk lah erat isteri itu, dan bisikkan kata sayang kepada isteri. Kalaupun ada juraian airmata pada masa itu, biarkan saja. Tidak perlu dirisaukan airmata tersebut. Airmata itu mungkin airmata gembira bercampur sayu setelah mendengar kata sayang dari suami. Untuk suami, hanya perlu peluk erat dimasa itu tanpa kita perlu mengatakan sesuatu. Usap usaplah rambut isteri juga dimasa itu.

Itu sebabnya jika berselisih faham, kita tak boleh keterlaluan mengeluarkan kata kata, terutama kata kata kesat. Itu akan menjadikan anda kekok untuk ’peluk erat dan katakan sayang’. Dalam usaha ’peluk erat katakan sayang’, kita, seorang suami, perlu menelan keegoan seorang lelaki, demi membahagiakan isteri yang merupakan separuh dari hidup kita.

No comments:

Post a Comment

salam sejahtera, sudi sudikan memberi komen dan mempromosi ilmu dalam blog ini. T.kasih.