Friday, July 04, 2008

RancangWang4Student: Pensyarah mgkin mahu menolong.

Dgn izin Allah saya dapat berjumpa dgn seorang professor, kerana mghantar 10 buku padanya. Bila saya katakan 10buku Rm100, body language nya macam tak percaya. Tapi itu benar kerana orang yg beli 10 ialah samada hendak berkongsi dengan orang lain atau ingin mendapat sedikit keuntungun dari buku itu. Bagi saya kedua duanya boleh.

Dalam perbincangan pendek kami, kami bersetuju bahawa pelajar pelajar IPT kurang mengetahui atau tidak mengetahui langsung akan isu isu rancang wang. Saya bersetuju dengan beliau kerana saya pernah menyampaikan kepada 3 group late-employed graduate ( saya tak mahu panggil unemployed) berjumlah 700 orang. Dan dari penyampaian saya itu ramai yg mengatakan terimakasih kerana didedahkan dengan rancang wang dari awal.

Saya ingin mencadangkan kepada lecturer pelajar tahun akhir agar memberi peluang kepada pelajar kalian didedahkan dengan rancangwang ini. Alangkah baiknya jika kalian dapat melahirkan pelajar yang bertaqwa, berilmu dan bijaksana dalam kewangan mereka (prudent). Saya menawarkan diri saya dengan kadar Free of Charge. You get the stage ready, I will deliver the material FOC.

Konsep yg ingin saya ketengahkan kepada tuan puan lecture ialah 'Giving Back To The Society'. Giving back to society adalah konsep dimana mereka yang telah berjaya didalam hidup, memberi balik kepada masyarakat yang memerlukan. Kejayaan itu tidak bermakna kejayaan material tetapi kejayaan yang kita rasa kita telah dapat dan ada pula yang boleh kita kongsikan kepada masyarakat.

Now, orang kita kadang kadang tidak appreciate bila sesuatu itu FREE. FREE bagaikan tiada atau kurangnya nilai. Utk mereka yang berduit atau sesiapa yang mempunyai capacity untuk keluar duit, saya menawarkan 30 buku + 3-4jam presentation dgn harga yang boleh dibincangkan. Ini untuk mereka yang tidak selesa untuk mendapat perkhidmatan free.

Penutupnya kepada pensyarah sekelian, tuangkan sedikit ilmu rancang wang kepada pelajar akhirtahun ijazah kalian dan itu merupakan antara ilmu terbaik untuk mereka menjalani hidup hidup mreka.Saya bersedia membantu anda.

No comments:

Post a Comment

salam sejahtera, sudi sudikan memberi komen dan mempromosi ilmu dalam blog ini. T.kasih.